2012. június 12., kedd

I/4. A prófétaszerep jelentése Babits Mihály életművében


I/4. A prófétaszerep jelentése Babits Mihály életművében
Takács Eszter


Készült a tankönyv, az órai "jegyzetek", az internet és az Érettségi-Irodalom kulcsszavak könyvecske felhasználásával

Babitsról általában
Szekszárdon születet, mélyen katolikus nemesi családban
Kosztolányi és Juhász Gyula barátja
Tanár
Nagy műveltségű (poeta doctus), sok nyelven tudó => fordító is
Filozófiája
Hat rá: Freud, Hume (kétkedés), Spinoza (panteista), Nietzsche, Schopenhauer, Bergson
Objektum-szubjektum viszonya (világ-ember viszonya) érdekli
Műalkotás ~ isteni világalkotás
Konzervatív, klasszikus hagyományok és értékek őrzője -> újklasszicizmus
Életműve
1902-1911 Verseskötet: Levelek Iris koszorújáról
Témagazdagság
Fontos a forma, szecessziós túldíszítettség
Megjelenik egy pár avantgárd hatás
Szimbolizmusos képalkotások (pl Fekete ország)
Impresszionizmus (pl Messze, messze)
Cél az "egész" megragadása, lefestése
Eldugott vidéken él, magányos
Eklektikus versek
Pl Esti kérdés - létértelem, élet hiábavalóságáról (pl miért élünk ha meghalunk)
1912-1920 Verseskötet: Recitativ;
Közélet felé fordul
Háborúról
Békepárti
Költő szerepe a távolságtartó magatartásra a példamutatás
+ Erkölcsi elvek megőrzése = etikai látószög- A gazda bekeríti a házát
Felvilágosult emberiség eszménye
Mérlegelni kell és erkölcsi elvek szerint cselekedni
Várja a szocialista forradalmat, hogy visszatérjen a béke
-> kommunista tevékenység miatt megfosztják tanítói állásától
=> elfordul a közélettől ("elefántcsont toronyba" zárkózik)
Korszak végére eltávolodik a szimbolizmustól
1920-tól haláláig
Korszak elején elfordul a középlettől
Katolicizmus, hagyományfontosság
Klasszicizáló törekvések, újklasszicizmus
Utána egyszerűsödik a kifejezésmód
Nyugtalanság völgye kötet
Még mindig a múlt, kultúra értékeiről ír
Befelé fordul - reflexív (önelemző) jelleg
Gégerákja lesz, megnémul, de betegsége alatt Isten felé fordul
Rájön hogy prófétának kell lennie hogy ráébressze az embereket
·         A háború borzalmaira
·         A régi értékekre
Költő az események felett kell hogy álljon, felülről figyeljen és figyelmeztessen
Prófétaszerep bemutatása egy művön keresztül
Jónás könyve
Ószövetségi történet - változtatásokkal, és ezek célja
Jónás emberibb, esendőbb
·         Nem veteti be magát a tengerbe, hanem elbújik a feladata elől a hajó mélyén
~ mint ahogy ő sem akarta elvállalni először a próféta-szerepet
·         Ninivei polgárok háromszor is kinevetik, Ninive Babitsnál nem tér meg
=> "jogosan" veszekszik Istennel, jogosan akar bosszút állni Ninivén
Valójában nem jogos, mivel ő ember és nem képes látni a globális összefüggéseket, nem úgy, mint Isten ~ mint Babits a háborúval kapcsolatban
(ő is megkáromolta istent pl Fortissimo "aluszik [az Isten] vagy halott is éppen?")
Költő (és Jónás) szerepe is csak a közvetítés
Egy próféta kudarcok ellenére sem hallgathat, és nem menekülhet el a szerepe elől
Saját léttörténet megjelenése
Élete két nagy hibája: gyávaság és hiúság
Gyáva mert elvonul, feladja (elefántcsont-torony ciklus)
Hiú mert elhiszi hogy nincs Isten, és mert amikor volt hatalma (pl Kisfaludy Társaság tagja volt + ő adhatta át a neves Baumgarten díjat) csak önző érdeki szerint cselekedett (ezt Tillmannal sztem nem beszéltük)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése