2010. december 7., kedd

Petőfi vers elemzése


 2010. december, Tillman tanárnő magyardogájára  
Takács Eszter
Hogyan elemezzünk egy Petőfi verset?


NÉPIES:
Zsánerkép: egy adott személyiségtípust mutat be
            Megnézni, ki beszél (általában nem önmagát írja le), mi a szituáció
Szituációnak elvont értelmezése lehet:
            Valamilyen életkornak az életérzését (pl. fiatalkor – Borozó)
            Képies leírások -> példák a versben a képi leírásra
            Népköltészet megnemesít (Herder hatására)
ð     egyszerű nyelv
ð     rövid sorok
ð     közvetlenség
<-> bonyolultabb szavak lehetnek benne (pl. skorpió)
Szembeszáll a Kazinczy-típusú versekkel
            Általában időmértékes verselés, dallamosak

ELŐFORRADALMI VERSEK - FELHŐK CIKLUS
            Depisebb versek, természetábrázolások
            ’45 november és ’46 márciusa közötti versek, Szalkszentmárton
             Szomorúbb, pesszimistább
            Sok természetleírás
                        Paradoxonok (logikai ellentmondás)
                        Most és mindig minden rossz volt.
    Később kicsit változik:
Ars Poetica: költői feladatértelmezés
                        Életteli legyen
                        Ne legyen fennkölt
                        Öntörvényű, néha támadó
                        Tudja hogy ilyen és egyet is ért vele….
            Romantikus individualizmus
                        Önmagáról ír
                        Egoista
                        Vallásos jelleg, Jézus-Krisztus szindróma
                                   Kiválasztottságtudat
                                   Önfeláldozás
                                               Megváltás -> halálváltás
                                                           boldogságban mindenki tud élni, de el csak én hozhatom el”
Emberiséget váltja meg
            Ambíciók

LÁTOMÁSOK A SZABADSÁGHARCRÓL
            A szabadságért akar meghalni
            Halál jellemzi az életet
è    lelki extázis
Tenni kell valamit!
            Eszményi szabadság
            Eszményi szerelem
     -> romantikus individualista elmélet
Szabadság
            Lelki
            Társadalmi
Érzékszervekre ható elemek (leírások, hangok)
Vallási elhivatottság (úgy hisz benne mint egy fanatikus keresztény Istenben)
            „Romantikus” Látomások
            Jézus-Krisztus szindróma
            Ars Poetica
                        Költők az emberiségért
                        Későbbi műveiben: a népnek is kell tennie valamit
                        Még később: rájön hogy a nép még túl „gyerek ehhez”, de azért bíztatja
            Vagy nagyon rossz lesz minden, vagy nagyon jó
                        Földi mennyország
            Akár gúnyolódó, fenyegető hangnem is lehet
            Radikális
            Bibliai párhuzamos (pl. özönvíz, Káin és Ábel)

SZERELMI KÖLTÉSZET

            Értékrend:
                        Korai szakaszban nem olyan fontos mint az emberiség
                        Forradalom után szerelem-függő lesz
                                   <-> Lelki válság, mert ő „forradalmár”; + mert korán akar meghalni
            Korai szakaszban:
                        Gyakran tele van haláltudattal
                        Ami nem, az pedig csöpögős: leírhatatlanul szereti
                        Metaforák, képiség
                        Nyugodt lelkiállapot, beletörődés -> nem olyan fontos a szerelem
            Később:
                        Valóban nagyon szereti
                        Csalódás az emberiségben

FORRADALOM UTÁNI VERSEK
            Már ő se hisz a sikerben, de azért még buzdító jellegű
            Dicső halál – az egész nemzetnek
            Bibliai utalások
            Csalódott a népben -> még nem érett meg a feladathoz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése